Thursday
7th December
Many will identify with the depression being suffered by the
Psalmist which makes him feel cut off from God’s presence. Whether it is a
thirsty deer in the heat of the chase (v1), a drowning man (v7) - whether
literally or metaphorically – or broken bones (v10) the suffering which is
causing the Psalmist to feel the absence of God is obviously very real to him.
Some sort of exile away from his usual spiritual home (vv4&6) or physical
suffering/sickness or oppression by others who are his enemies (vv3&9) may
be behind his despair described as ‘My soul is downcast within me’ (v6) and ‘My
tears have been my food day and night’ (v3).
From an anguished present he looks to both a past of
intimate relation with God (vv2&4) and a future when he will again feel
able to abandon himself in joyful praise (vv5&11) for encouragement. Apart
from the small chink in v8 we get no impression of any present relief from his
distress. His earnestness for restored relationship with God is very clear from
v2 ‘My soul thirsts for God, for the living God. When can I go and meet with
God?’ it is a torment than many have endured, their only comfort that Our Lord
Jesus’s identification with fallen humanity stretched even to experiencing this
as He said from the Cross ‘My God, my God. Why hast thou forsaken Me?’
Beaucoup
s'identifieront à la dépression subie par le psalmiste qui le fait se sentir
coupé de la présence de Dieu. Que ce soit un cerf assoiffé dans la chaleur de
la chasse (v1), un homme qui se noie (v7) - littéralement ou métaphoriquement -
ou des os brisés (v10) la souffrance qui cause le psalmiste à ressentir
l'absence de Dieu est évidemment très réel pour lui. Une sorte d'exil loin de
son foyer spirituel habituel (vv4&6) ou souffrance physique/maladie ou
oppression par d'autres qui sont ses ennemis (vv3& 9) peut être étaient
derrière son désespoir décrit comme 'Mon âme est abattue en moi' (v6) et ' Mes
larmes ont été ma nourriture jour et nuit » (v3).
D'un présent angoissé, il regarde à la fois un passé
de relation intime avec Dieu (vv2&4) et un futur où il se sentira à nouveau
capable de s'abandonner dans la louange joyeuse (vv5&11) pour
l'encouragement. En dehors de la petite faille dans la v8, nous n'obtenons
aucune impression de soulagement dans la présente de sa détresse. Son ardeur pour
la relation rétablie avec Dieu est très claire à partir de v2 'Mon âme à soif
de Dieu, du Dieu vivant. Quand puis-je aller rencontrer Dieu ? » C'est un
tourment que beaucoup ont enduré, leur seul réconfort être que l'identification
de Notre Seigneur Jésus avec l'humanité déchue s'étendait jusqu'à expérimenter
cela comme Il l'a dit de la Croix :« Mon Dieu, mon Dieu. Pourquoi m'as-tu abandonné
? »
David
Fieldsend
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